Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 juni 2013

Ätliga blommor och blad

Jag har under alla år mest odlat blommor för att få njuta av deras färgprakt och goda doft. Kanderade violer har jag ätit på kakor och jag har bakat biscotti med lavendelblommor, men annars är det sällan som jag provat på att ha blommor och blad i maträtter eller använt dem som dekoration på mat och bakverk. Största anledningen är att jag varit osäker på om blommorna verkligen går att äta, men det finns många fler ätliga växter än jag kunde ana. En del har en söt eller kryddig smak, medan andra är ganska smaklösa. Från växterna i kryddträdgården kan man använda både de aromatiska bladen, men även blommorna från t.ex salvia, timjan och mejram. Mina älskade pelargoner går bland annat att smaksätta kakor med. Då använder man bladen från t.ex. den doftande sorten Orange Fizz, och inte blommorna. Det går också att smaksätta smör och socker med blommor och blad. Använd den färglada indiankrassen att strö över en sallad eller lägg violer och rosenblad i vattnet, när du fryser in isbitar. De blir vackra att ha i det iskalla bålet till midsommar. Blommorna från squash och pumpa säljs på marknader i sydeuropa, där man bl.a. fyller dem med färs och svamp eller friterar dem. På bilden kärleksört, vars blad kan förvällas och användas som spenat. Rötterna har en nötig smak och även de går att äta. OBS! Det är viktigt att inte använda giftiga besprutningsmedel på de växter, som ska användas till mat och bakning. Prova inte att äta blommor och blad, om du inte är helt säker på att de är ätliga.

Recept med ätbara blad och blommor, på min blogg

Här följer en lista på ätbara blommor
Källa: Hus & Hem
Sommarblommor:
Gurkört, Borago officinali
Ringblomma, Calendula officinalis
Blåklint, Centaurea cyanus
Broksalvia, Salvia viridis
Indiankrasse, Tropaeolum majus
Pensé, Viola x wittrockiana
Perenner:
Anisisop, Agastache foeniculum
Stockros, Alcea rosea
Gräslök, Allium schoenoprasum
Nejlika, Dianthus
Daglilja, Hemerocallis
Lavendel, Lavandula angustifolia
Hornviol, Viola cornuta
Luktviol, Viola odorata
Vilda blommor:
Oxtunga, Anchusa officinalis
Tusensköna, Bellis perennis
Mjölkört, Epilobium angustifolium
Maskros, Taraxacum officinale
Klöver, Trifolium
Styvmorsviol, Viola tricolor
Buskar:
Ros, Rosa
Fläder, Sambucus nigra
Syren, Syringa vulgaris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar