Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 maj 2013

Nyttodjur mot skadedjur

Så fort värmen kom och plantorna flyttade ut på balkongen kom de oinbjudna gästerna. Min pepinoplanta var den som först fick påhälsning. De senaste åren har jag haft besök av mängder av mjöllöss, sk vita flygare, på min balkong. Bladlössen har också trivts bra, men på pelargonerna har jag lyckats att mota bort dem med provadopinnar. Tyvärr går det ju inte att använda bekämpningsmedel på plantor som tomat, gurka och chili, då man ska äta frukterna. Jag är dessutom försiktig med att bespruta med gifter, framförallt då mina katter vistas en hel del på balkongen och jag inte vet om de får för sig att tugga på några blad. Något år har jag fått så mycket vitare flygare att jag helt tröttnade på att ha kvar en del plantor och slängde dem. Eftersom jag redan nu, så tidigt på säsongen, fått angrepp av vita flygare har jag tänkt prova att använda nyttodjur i hopp om att bli av med dessa vita, äckliga, svärmande flugor, som dessutom är väldigt svåra att bli av med. Jag har beställt Mjöllusparasitsteklar från Biobasiq Sverige AB. Vid leveransen får man ett papperskort med puppor, som sedan placeras på de angripna plantorna. Efter ett par veckor har färdiga steklar utvecklats, som i sin tur lägger ägg. Steklarna äter upp mjöllusens larver, men inte flugorna. Det kan vara en fördel att spraya såpvatten på dem, då de lever i flera veckor och då har möjlighet att lägga fler ägg. Jag hoppas få mina puppor levererade i veckan och återkommer om hur det fungerar med denna typ av mer miljövänlig beskämpning av ohyra. Det finns flera olika sorters nyttodjur att använda sig av, som bekäpar olika typer av ohyra. Läs mer om ohyra och hur du bekämpar dem på Nyttodjur.se.
Ett paket med Mjöllusparasitsteklar kostar 218 kr inkl. frakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar