Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 mars 2013

Besök på mässan Skånsk Trädgård

I lördags besökte jag mässan Skånsk trädgård, som var först ut bland trädgårdsmässorna 2013. För andra året i rad var Skånsk trädgård, tillsammans med mässan Hem & Villa, förlagd till Malmömässan i Hyllie. Jag hade turen att vinna två biljetter, när jag fyllde i en besöksenkät, vid fjolårets mässa. Därför kunde jag och min syster slinka förbi kön och hämta ut våra biljetter i informationen. Redan när mässan öppnade på lördagen var det en strid ström av besökare och det var trångt bland montrarna. Vid ett flertal tillfällen fick vi be om ursäkt för att bana väg för mig i rullstolen och syrran som chaufför. Jag klev ur och i rullstolen ganska ofta för att överhuvudtaget få en chans att se vad de olika montrarna hade att erbjuda. En del hade jag inte en chans att komma in och titta i om jag satt i rullstolen. Upplägget på mässan var i stort sett densamma som 2012 och de som ställde ut och deras montrar skiljde sig inte mycket från föregående år. När vi gick förbi mässcenen föreläste trädgårdsjournalisen Gunnel Carlsson, även känd från tv.


















Jag hann inte besöka många montrar innan jag gjorde mina första inköp. Hos Skånska Trädgårdsförening hittade jag en liten, söt, lila viol, som doftade underbart. Sedan kunde jag inte motstå att köpa en låda med tio minipenséer i vitt, ljuslila och med solgult öga. I Svenska pelargonsällskapets monter träffade jag bland annat Veronica Olsson, som odlat pelargoner i många år och sitter inne med stor kunskap om dessa blommor. Det är alltid lika trevligt att träffa på likasinnade pelargonentusiaster. Efterom jag är en pelargonälskare av stora mått köpte jag med mig några fina expemplar till min samling. Min Fragrans kryddnejlika har dött under vintern och som tur var hade Veronica en planta med sig. Det blev även två miniatyrer/fingerpelargoner, Urchin och Elnaryds Maestro, en änglapelargon, Jer´Rey och slutligen en hängpelargon vid namn Golden Gem. För den som är intresserad av pelargoner vill jag rekommendera föreläsningen "Om pelargoner" med Veronica Olsson, tisdagen den 12 mars kl. 18.30 på Stadsbiblioteket i Halmstad. Arr. Hallands Trädgårdsförening.


















Några fröpåsar med blandade salladssorter hamnade i en av mina kassar och vidare hittade jag knölar/rötter till någon typ av trädgårdsorchidéer. Jag hoppas verkligen att jag ska lyckas med dem på balkongen, trots att de inte vill ha alltför mycket sol. Plantorna ska bara bli 20-30 cm höga, så de ska inte ta alltför mycket utrymme på på min lilla balkong. Ett par små fåglar flög plötsligt ner i påsen, med tanken att de ska pryda en plantering i vår, tillsammans med den lite annorlunda pensén, som jag hittade, vars kronblad har krusiga kanter. Plantbutiken.se hade en monter översållad med små ministicklingar. Det var omöjligt att bara gå förbi utan att handla något. Först plockade jag till mig några jordgubbsplantor, med ett hängande växtsätt, som sedan får sericefärgade blommor. I rena farten blev det sedan en stickling av minigurka, en pelargon och en av vardera choklad-, äppel-, peppar- och Berries and Cream mynta. De olika plantorna med mynta luktar otroligt gott, så även om jag inte kommer att äta av dem i sommar blir det nog många tillfällen då jag går ut på balkongen och gnuggar deras blad mellan fingrarna och njuter av doften.


















Rum & Villamässan hoppade vi i stort sett över, men det fanns några montrar som jag inte var helt säker på var de egentligen hörde hemma. De var i alla fall välbesökta och det berodde till stor del på att man där kunde provsmaka allt från korvar och sill till choklad och mandlar. Pralinhuset AB sålde smaksatta chokladkakor och många olika sorters praliner. Innan jag bestämde mig för en ljus chokladkaka med smak av chili och havssalt, fick jag provsmaka stora bitar av flera olika sorter. Vid det laget hade vi gått flera timmar på mässan och jag var både hungrig och sugen på något gott, så jag valde även ut ett tiotal praliner. Sedan tog vi adjö av årets trädgårdsmässa i Malmö och min syster tog med mig på en snabbvisning av det jättelika köpcentret Emporia, som ligger intill mässhallen. Shoppingen i Malmö var över och nu håller jag tummarna för att mina plantor ska överleva och växa till sig, så att jag får glädje av dem hela sommaren.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du har en överraskning i min blogg ;)
    Kram Frederica

    SvaraRadera