Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 feb. 2013

Mellogodiset från "Godis på landet"













Ikväll är det första deltävlingen i årets Melodifestival. Jag har laddat upp med en stor påse godis, som jag köpte i eftermiddag på "Godis på landet"´. Butiken ligger lite avsides vid Tönnersa, mellan Halmstad och Laholm, men är helt klart värt ett besök. Jag har hittat några speciella favoriter, skumdöskallar fyllda med choklad, jättesalta sega märken och de lite mer vuxna geléfrukterna doppade i choklad. Sedan fick jag en riktig nostalgitripp när jag hittade BRAVO-kolor, som jag åt när jag var liten. Passa på att göra ett besök till Lillstugan och köp lördagsgodis nästa vecka. Du kan även handla godis på nätet. Mer om "Godis på landet" hittar du här, på deras egen hemsida.


Här, i en liten stuga, mitt ute på landet, hittar du Lillstugan. Vet du inte att den ligger där, lär du inte hitta dit.

Det finns en speciell hörna med så kallat lyxgodis, som är några kronor dyrare per hekto, än det mer traditionella smågodiset. Sega sorter för sig, hårda för sig, marmelad osv.

Kinderägg, tuggummi, hockeypulver m.m. och sedan ännu mer godis.


I en hörna av stugan hittar man chips, popcorn och ostbågar. Det finns även en avdelning med naturgodis och en för den som vill köpa sockerfritt godis. Sedan är det dags att plocka bland lådorna med olika chokladgodis.

När du är plockat klart bland alla godissorterna och är nöjd, då är det dags att gå till kassan. Innan du betalar lägger du din använda sked i lådan vid kassan. Du får alltid en ren sked att plocka ditt godis med. Sådär då är det bara att börja provsmakningen. Glöm inte att borsta tänderna efter att du har ätit godis och fråga mamma och pappa om du får äta godis om det inte är lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar