Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 jan. 2013

Vaniljpannacotta med passionsfrukt


















När jag ska bjuda mina gäster på mat tycker jag att det är skönt att kunna göra färdigt det mesta i förväg. Då slipper jag stressa och jag kan vila en stund innan gästerna kommer och lägga min kraft på att umgås och ha trevligt. Det kan vara skönt även för den som är fullt frisk. I helgen, när jag hade besök av vänner från Göteborg, bjöd jag på kycklinggratäng med mango chutney. Receptet hittar du på min blogg här. Den hade jag gjort färdig och ställt i kylen, så när vi kom hem från stan var det bara att koka riset, sätta in gratängen i ugnen och göra klart salladen. Isbergssalladen hade jag hackat kvällen före och lagt i en skål täckt med vatten. På så vis får man en krispigare sallad och den eventuellt beska smaken försvinner. Till efterrätt bjöd jag på vaniljpannacotta med passionsfrukt eller hallon. Pannacottan hade jag gjort klar kvällen före och garnerat med frukt på morgonen. Det är en enkel efterrätt, som går fort att göra och är bra om man bara vill ha något litet lätt att äta efter maten. Den går att variera med olika smaker och frukter/bär efter årstid. Till chokladdekorationerna använda jag Marabous bakchoklad. Den vill jag inte rekommendera om man ska spritsa choklad till figurer. Antingen var den för varm och chokladen flöt ut, eller för sval och blev klumpig. Det fungerar bättre med vanlig blockchoklad.

Pannacotta
Recept till 4 personer, eller 6 om man villa ha mindre portioner

4 dl vispgrädde
½ vaniljstång
½ dl socker
2 st gelantinblad
frukt eller bär


Gör såhär:
1  Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. 2  Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg frön och stång i en kastrull tillsammans med grädde och socker och låt koka upp. Dra av från värmen och låt dra några minuter. Ta ur vaniljstången.
Vispa ned gelatinet i den heta (inte kokande) grädden. Fördela blandningen i fyra små glas och ställ i kylen för att stelna.
4. Garnera med frukt eller bär och eventuellt en chokladfigur.

Klart att severa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar