Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 jan. 2013

Arg och besviken
















 
Nu är jag riktigt förbannad. Häromdagen skickade jag efter ett välkomstpaket från "Min lilla trädgård". För 99 kr + porto skulle jag få två, lite ovanliga, passifloraplantor + tre Begonia Picotee och en trädgårdskalender. Trist nog såg jag inte att den fina väskan med trädgårdsverktyg skulle skickas med först vid nästa medlemsleverans. Det är ju mitt eget fel, men inte trodde jag att en trädgårdsklubb är så korkad, att de skickar ut levande växter när det är under -10 grader i hela landet och dessutom sätter paketet utanför dörren. Såhär såg passifloraplantorna ut när jag packade upp dem. Jorden var dessutom helt torr. "Min lilla trädgård" ska få ett argt mail, där jag kräver nya plantor framöver. Annars vill jag ha tillbaka 99 kr + frakt och självklart vill jag inte fortsätta att vara medlem i en klubb, som verkar ha så dålig kunskap om växter. Jag har vattnat plantorna, men jag har inget stort hopp om att de ska kvickna till. Återstår att se hur det går med begonieknölarna, när jag planterar dem framöver.

1 kommentar:

  1. Har du hört något från dem? Jag beställde mitt idag och undrar hur de förpackar dem så de inte fryser...

    SvaraRadera