Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 jan. 2013

Äntligen anmäld till en kvällskurs igen














Under årens lopp har jag deltagit i diverse kvällskurser. Gitarrspel, porslinsmålning, kalligrafitextning, konstskola och flertalet blomsterkurser, ja listan kan göras lång. Nu var det många år sedan sist, trots att det funnits mängder av kurser, som jag gärna velat anmäla mig till. En silverkurs har stått högt i kurs och jag hittade en i höstas, som lyckligtvis låg på en dialysfri dag. Tyvärr satte hälsan och orken stopp för en ny kurs, även den gången. Idag gick jag, för första gången, in till Karins keramik verkstad och butik. Jag hittade mycket fint och kände direkt en längtan efter att designa något eget. Keramik har jag inte pysslat med sedan skolåldern, även om längtan funnits. Karin håller kurser på tisdagar och lördagar. Man bokar in sig till fem kurstillfällen. Kan man inte en dag, så får man komma en annan vecka. Det fungerar nästan som ett klippkort. Det lät perfekt tycket jag. Då missar jag inget om jag skulle må dåligt en och annan gång. Jag anmälde mig och nu väntar jag bara på att Karin ska ringa mig och meddela att jag är välkommen. Hon har plats för fem deltagare åt gången, så eventuellt får jag vänta några veckor. Jag längtar verkligen efter att få sätta fingrarna i leran och få utlopp för min kreativa ådra. Idéer till krukor, skålar, ljuslyktor och tekoppar med vackra bilder finns redan. Nu ska bara foten bli bra och orken återvända, så att jag mår bättre och orkar med arbete och kvällsaktiviteter igen. Karins hemsida finns här. Där hittar du många bilder på hennes fina hantverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar