Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 dec. 2012

Vinstregn



















Tävlar du aldrig kan du heller inte kamma hem någon vinst. I juletider är det ovanligt mycket tävlingar och då speciellt på facebook. Idag kom en del vinster på posten, som jag vunnit i tävlingar på internet. Sedan körde pappa mig , så jag kunden hämta en vinst inne i stan.

På Arlas bondeblogg fanns en tävling, där jag svarade på en enkel fråga och skrev en motivation och lyckades vinna första pris.Vinten blev Arlas nya receptbok, värde 89 kr, en bakform och 500 kr i varucheckar. att handla varor för, från Arla food.


Att följa bodens vardag vore intressant och kul
för korna de ska ju mjölkas vardag liksom jul
Utan bönder och kor hade vi missat mycket gott
så tänkt på allt det där som vi annars inte fått
Mjölk till gröten och creme fraiche till inlagd sill
smör till pepparkakan och mögelost därtill
Nä vad vore julen utan våra bönder och kor
Att tomten vakar över dem det önskar jag och tror


Jag besvarade en fråga i en tävling i Lokaltidningen och vann ett presentkort värt 300 kr. Jag fick välja att handla på Cosy Home, Lekcenter eller STORE och valde det förstnämnda.
En burk med Mango bodybutter, från vnp, blev min i ännu en tävling, där det endast krävdes att jag svarade på en fråga och skickade in namn och adress i ett mail


Se upp i tidningar, butiker och på nätet. Det finns mängder av tävlingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar