Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 okt. 2012

Min tävlingstur består
















Under året har jag skickat in bidrag till diverse tävlingar. Ibland har det räckt med att svara på en enkel fråga och skicka in sitt namn och adress, men oftast har det krävts en motivering om varför just jag skulle vinna första pris. Jag måste medge att fru Fortuna varit med mig och jag har kammat hem en del vinster. Igår kom en låda med ett par Falbymuggar, som jag vann i en tävling som tidningen Isabellas anordnade på Facebook för en tid sedan. Följ Isabellas på facebook och klicka på gillaknappen. Där gällde det att skicka in ett recept på något gott med höstens frukter. Mitt vinnande bidrag var Mormors äppelkaka, som du hittar receptet på här. De övriga två vinnarrecepten hittar du på Isabellas facebooksida. Idag fick jag ett meddelande från HFAB att jag vunnit Linda Lomelinos bok Lomelinos tårtor. I den tävlingen, som jag hittade i Bobladet, var tävlingsuppdraget att svara på en fråga om vad Lindas blogg heter. Call me cupcake var rätt svar och bloggen hittar du här. Imorgon ska jag hämta min bokvinst och hoppas på mycket smaskig och inspirationsgivande läsning. Passar bra nu när jag snart ska operera min fot och vara sjukskriven några veckor. Tävla du också! Det finns tävlingar lite överallt t.ex. i tidningar, på internet och i mataffären. Tävlar man inte kan man heller inte vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar