Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 sep. 2012

Tävling om exklusivt katthus från Whiskas

Jag gillar att delta i diverse tävlingar, speciellt då det krävs en klurig motivering för att kamma hem vinsten. Det är lättare att vinna i tävlingar som arrangeras i lokala matvarubutiker, än de som man hittar på nätet. Antalet tävlande är då inte så många. De senaste åren har jag lyckats vinna guldsmycke med små diamanter, godis, chips, biobiljetter, kälke, Tassimomaskin m.m. I helgen hittade jag en tävling, där man kan vinna ett katthus likt ett katthuvud. Enligt tävlingsfomuläret skulle man bara skicka ett sms med Halmstad och butiksnamnet till det angivna numret, men så enkelt var det inte. Några sekunder senare fick jag ett sms med anvisningar om hur det gick till att tävla. Jag ombads svara på en fråga och sedan motivera varför just jag skulle vinna det exklusiva katthuset. Nu har jag klurat lite på en motivering, medan jag ligger på dialysen och inte har något bättre för mig. Jag tycker inte att det är helt enkelt att skriva någon bra slogan, men med lite övning tycker jag det blir bättre för var gång. Nu är det bara att hålla alla fingrar och tår och hoppas på vinst.

Tindra är mitt stora lyckopiller i livet
Att hon ska få sin favoritmat Whiskas är givet
Hon tycker kött i sås och Temptations är jättegott
Nu hoppas matte att hon ska få vila extra flott
Tänk att få sova i en säng likt en Whiskaskatt
Det vore passande för min stora skatt
Tänk om vi vinner – oj vilken lycka
Det skulle både jag och Tindra tycka

1 kommentar:

  1. Man kan inget annat än vinna med en sån här härlig slogan. Lycka till.

    SvaraRadera