Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 sep. 2012

Loppisklipp

















Gårdagen bjöd på härligt väder, trots att det kändes i luften att hösten är på antågande och det var september månads första dag. Jag var på sedvanlig loppisrunda, eftersom det var lördag. Det var sommarens sista loppis i Harplinge, på Hansagården. Det märktes att semesterfirarna flytt Halmstad och trängseln var betydligt mindre, än när jag var där i juli månad. Det fanns heller inte så mycket nya fynd att slåss om, men jag köpte några lerfat till mina pelargonkrukor och en rejäl gratängform i glas med höga kanter, för endast en femma. Formen invigde jag redan på kvällen och äntligen slapp jag spill i ugnen av att maten kokade över, pga för liten form med för låga kanter. Rundan gick sedan vidare till andra sidan stan och efter lite snurrande med bilen hittade jag till slut det lilla uthuset i Åled, där tre damer försökte sälja allt från kläder till gamla adventsljusstakar och leksaker. Tänk så mycket prylar man samlar på sig med åren. Självklart är det bättre att försöka sälja grejorna eller skänka bort dem, än att slänga dem, men en del saker borde kanske hamna på tippen istället. Vem vill t.ex. köpa gamla använda hårsnoddar? Ett par lerkrukor och en gammal cdskiva blev resultatet av stoppet i Åled och väl tillbaka i bilen satte jag på skivan direkt och ur högtalarna strömmade toner av Marie Fredrikssons gamla godingar. På Folkparkens bakluckeloppis fyndade jag veckans andra klädesplagg. För 30 kronor blev jag ägare av en gammalrosa tunika från VILA. Tidigare i veckan köpte jag ett fransktillverkat designplagg på Emmaus, för lite över hundralappen. En och annan har kommenterat mina seconhandköp med att de inte vill köpa kläder, som någon annan haft på sig. Det går ju faktiskt att tvätta kläder och hur vet man vem som provat kläderna, som du köper för dyra pengar i butiker i stan. När jag kom hem värkte både ben och fötter, men det är sådant jag får stå ut med och hindrar mig inte från att fynda begagnat. Därför blev det permobilen, när jag gav mig ut på jakt efter något vackert, att plocka med in från naturen. Ikväll har jag lagt på nystrukna dukar på både soff- och köksbord och dekorerat med färgsprakande bär och frukter. Gratis och vackert!
Återkommer med lite dekorationstips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar