Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 aug. 2012

Sova är gott

Inhandlande en jättefin svart klänning på Emmaus Björkå idag. Det är inte ofta jag köper klänning, men denna kunde jag inte motstå och man har alltid nytta av en svart klänning till hösten och inte minst till jul, tillsammans med lite rött , glitter och glamour. Den var av märket Disney och  jag kände mig nästan som en sagofigur i den. Smal upptill, lite "bylsig" nedtill. Det passar utmärkt för att mina klena ben inte ska se så smala ut :-) Det måste varit extra jobbigt att jobba idag och prova klänning. Jag var jättetrött när jag kom hem och tänkte ta mig en liten vilostund på en filt ute på lekplatsen, tillsammans med lite kattsällskap. Detta var tyvärr omöjligt pga den stank, som vilar utanför huset. Något mindre väldoftande har strötts ut i alla rabatter kring husen på gården. Om det ändå luktat koskit. Nu somnade jag och katterna inomhus istället och sov sisådär 5 timmar. Tindra har börjat hosta igen, så jag antar att hon också är extra trött. Ängla säger aldrig nej till en tupplur i sängen. Sova är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar