Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 aug. 2012

Augustiträff med Pelargonsällskapet Halland


Tiden går fort och det kändes längesedan som jag träffade mina vänner i Pelargonsällskapet Halland. Senaste aktiviteten, på årets program, kunde jag inte vara med på och under juli månad var det uppehåll för semestertider. Därför kändes det extra kul att få komma hem till Maggan i Falkenberg och träffa alla välkända ansikten igen. En ny medlem, Irene hitflyttad från Visby, sällade sig till vår gemenskap denna eftermiddag. Tänk att det bara är lite över ett år sedan, som jag blev medlem och inte kände någon i gruppen. Då kände jag mig lätt nervös och vilsen. Ungefär lika vilsen kände jag mig när det pratades om alla olika sorters pelargoner och artnamn. Nu börjar jag få lite bättre koll på mina "pellisar" och jag fotograferar och dokumenterar dem, för att kunna plugga namn och sorter framöver.















När vi var på plats hemma hos Maggan kom pelargonsnacket snabbt igång. Olika sorter diskuterades och skötselråd delades. Den ständiga frågan är hur man ska undvika att få påhälsningar av ohyra. Är det bäst att använda handelns beprövade bekämpningsmedel eller är det bättre med cigarettavkok eller vanlig hederlig såpa? Ja, åsikterna gick visserligen isär, men vi kom nog fram till att klorinbad kanske var lite att ta i, för att bli av med oönskade inkräktare på våra älskade pelargoner.















Maggan hade varit duktig i köket och bakat ananaspajer, som vi serverades till kaffet tillsammans med vaniljglass. Receptet på denna goda paj ber jag att få återkomma med senare.













Efter att vi fikat och kollat in Maggans pelargonodling var det dags för eftermiddagens höjdpunkt. Var och en skulle presentera sina tre medhavda pelargonfavoriter. Oj, vad mycket fint.















Jag hade tagit med mig Australien Mystery, en småbladig engelsk pelargon, den söta hängpelargonen PAC Viva Carolina och min Px. ardens, som jag stolt visade upp. Sedan fick var och en i tur och ordning berätta lite kort om sina favoriter. Alla hade olika sorter med sig och flera av dem var nya för mig. Ännu fler "pellisar" som jag vill ha, men som inte får plats på balkongen.
Anita och vår nya medlem Irene.

Christina och Gunnel
Mårten och Karin











Lena och Anna











Maggan och Åsa














När alla presenterat sina pelargoner var det dags för omröstning. Alla fick varsin röstlapp, att lägga under krukfatet, på den pelargon man tyckte skulle vinna. Sedan började rösträkningen. Efter ytterligare en omröstning, för att få fram en tredjepristagare, var så tävlingen avgjord.













På en delad 1:a plats kom Mårten med sin St: Elmos Fire (bilden nedan i mitten) och Gunnel med sitt bidrag Rushmoor Rapsody (bilden nedan till vänster). På 3:e plats kom Lena med sin Ella Martin (bilden nedan till höger). De som inte kom på prispallen kom på en gemensam 4:e plats och alla fick pris.







Efter en trevlig eftermiddag kom jag hem trött, men med ny inspiration och ett par nya sticklingar. Tack ni som bidrog till min samling. Väl hemma tog det inte lång stund innan jordsäcken och rena krukor kom fram och omplantering påbörjades. Än är det förhoppningsvis flera månader kvar innan temperaturen sjunker mot nollan och det blir för kallt för pelargonerna på min balkong. Då är det dags för nästa pelargonfas - Övervintring.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar