Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 juni 2012

En liten hyllning till dig mamma

Köpte en liten bok på Amnestys loppis häromdagen. "En liten hyllning till dig mamma" innehöll en hel del tänkvärt, som passar in på mig och min älskade mamma, som gick bort alltför tidigt, bara 47 år gammal. Det finns mycket som jag aldrig fick sagt och mycket som jag velat berätta och visa för mamma, som alltid fanns till hands och stöttade mig i mitt livs med- och motgångar.
DU FATTAS MIG!.

Ur boken
En liten hyllning till dig mamma
WAHLSTRÖMS förlag

Tack för att du gav mig livet.
Tack för att jag kan skratta,
känna vänskap och skaparglädje.

Mödrar uthärdar sina barns alla sjukdomar,
all oro de ger upphov till, ofta utan att kunna bota och hjälpa.
De kan bara vänta - och ge kärlek.
Det är den kärleken som gett mig kraft.

I glädjeämnen och bekymmer som de aldrig kunnat föreställa sig
alstras oanad styrka och insikt.
Helt naturligt formas de till stöttepelare i våra liv.
De förtjänas att hyllas för sitt mod och tålarmod,
för all vänlighet och förståelse.

Tack för alla sömnlösa nätter, oroliga dagar och svåra tider
som du hade under min uppväxttid.
Aldrig lät du mig förstå hur besvärligt det var.
Jag fick leva i lycklig förvissning om din kärlek och dina själklara omsorger.

Du har varit min räddande ängel, den utsträckta handen vid ruinens brant,
min vägvisare genom snårigheter.
Du har varit min fasta punkt när världen snurrat för fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar