Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 maj 2012

Pelargonsällskapet på Wapnö trädgårdsmässa

En av mina första pelargonsticklingar köpte jag på Wapnö trädgårdsmässa för några år sedan. Vid ett litet bord fanns Pelargonsällskapet representerad och en medlem berättade om föreningen och sålde sticklingar. Det var första gången jag kom i kontakt med Pelargonsällskapet Halland. Året efter blev jag medlem och det har bidragit en hel del till att min pelargonfeber har stigit och troligtvis blivit kronisk. Medlemskapet har samtidigt fört med sig mycket positivt, som många nya trevliga kontakter, roliga och intressanta träffar och utflykter och jag har lärt mig mycket mer om att odla alla olika sorters pelargoner.
18-20 maj var det dags för årets trädgårdsmässa på Wapnö och jag var, för andra året i rad, där för att informera om Pelargonsällskapet och värva medlemmar. Vi försökte locka besökarna med några vackert blommande pelargoner och en hel del sticklingar. Jag kunde inte vara på plats under fredagen, då Anna var själv i montern, men jag var tidigt uppe på lördagen och plockade ihop mina sticklingar. Jag hade även med mig bilder med namn, på de pelargoner jag skulle sälja. Det brukar vara en fördel att kunna visa upp hur de olika sorterna ser ut när de blommar. Årets pelargon First Yellow var efterfrågad, men tyvärr hade jag bara en liten stickling till salut, utöver min egen planta, som precis visat sina första små blommor.

Det var roligt att stå i vår monter, men tyvärr var antalet besökare på mässan färre än vad vi hoppats på och sticklingförsäljningen gick inget vidare och att värva medlemmar var ännu svårare. Jag lyckades sälja 18 sticklingar, men hade behövt bli av med många fler, för att göra plats på min balkong. Trots att jag redan har ont om plats kunde jag inte avstå från att köpa med mig en och annan stickling av Maggan och Anita, som också stog i montern på lördagen. När vi inte hade så många besökare passade vi på att titta runt på mässans övriga utställare, som var färre än tidigare år. Regnskuren, som kom mitt på lördagen, gjorde att gräsplanen var lerig och blöt, trots att man lagt ut halm där marken var som blötast.














Jag hittade någa intressanta saker att köpa med mig hem. Det blev en liten påse tomater, med bl.a. Gul Tiger och Chocolate Berry, som jag ska ta kärnor från till nästa års tomatodling. En söt liten grön groda köpte jag, som ska sitta på en sten under fontänen på balkongen. Vi var inte ensamma om att sälja pelargoner på mässan. En man, som kom från Boråstrakten, hade en och annan intressant sort till salu. När jag lyckades slita mig från hans plantor hade jag köpt en Px.ardens, till kanonpris, P. sidoides, Dresden Pink och en engelsk pelargon. Ja, det är bara att konstatera att min tanke att halvera antalet pelargoner i år helt gått åt skogen. Jag kanske kan lyckas att hamna en liten bit under 200 plantor, om jag låter bli att införskaffa fler under sommaren.
Nu gäller det att hitta andra vägar att sälja sticklingar på och göra nya försök till medlemsvärvning.
Har du lust att komma med i vår pelargongemenskap så hör av dig till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar