Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

8 maj 2012

Helgen gick i grönskans tecken

I lördags åkte jag med pappa till Malmö för att fira min och min systerdotters födelsedagar lite i efterskott. Det märks tydligt att våren är här och sommaren på gång. Längs vägen såg vi gula rapsfält, som vajade för vinden, mellan gröna marker med betande kor. I Malmö blommade redan kastanjerna och det var en klar skillnad på grönskan där och hemma, trots att avståndet bara är femton mil. Besöket i Malmö började i Slottsträdgården, där föreningen Slottsträdgårdens vänner hade vårfest och sålde plantor. Jag utökade min pelargonsamling med en Tomentosum och av John Tayler, Slottsträdgårdens trädgårdsmästare och känd från SVT:s Trädgårdsfredag, köpte jag en klockranka Cobea scandens, en spaljéväxt med lila blommor. I parkens café, som drivs av Tareq Tayler, även han känd från trädgårdsprogrammet, som han har tillsammans med Pernilla Månsson Colt. Caféet hade ett utbud av smörgåsar och bakverk, som verkligen såg läskande goda ut. De hade uteservering, men det gick även att sitta i ett av växthusen och fika. Slottsträdgården, som ligger med gångavstånd till Malmö centrum, är helt klart värt ett besök, med alla blommor, växter och dammar. På väg till shoppingstråken gick vi förbi mor Acka med sina underbart söta och duniga små gässlingar. Lunchen åt vi på Jensens Bøfhus uteservering, som serverade stekt biff eller kycklingfilé med olika sorters potatis och sås för endast 49 kr. Helt klart godkänd shoppinglunch om du har vägarna till Malmö. Till barnens stora glädje kan man sedan avsluta med mjukglass, strössel och topping, från deras meny, och äta så mycket man vill. Jag valde istället att provsmaka det amerikanska godiset, som jag köpt på American Store. Pelargonnörd som jag är kunde jag inte låta bli att köpa ett trädgårdsförkläde på Village, sytt i ett pelargonmönstrat tyg och med stora fickor att ha sax, sekatör och annat, som jag behöver när jag fixar bland växterna på balkongen. Efter avslutad eftermiddag på stan och fika med fransk chokladtårta, hemma hos min syster, åkte vi till IKEA. Där hittade jag en vacker broderad kudde med blomstermotiv, som jag ska ha i en av korgstolarna på balkongen, istället för de gamla solblekta. In med rullstol och alla påsar i bilen och sedan bar det av hemåt, både mätt och nöjd och glad. Födelsedagspresenten, från systern med familjen, var verkligen väl vald. Två passifloraplantor, Constance Elliot och Incense, från Plantagen och en lättsam och trevlig bok av Veronica Wägner - Älskade pelargoner, som delvis handlar om att drabbas av pelargonfeber. Den boken har jag sedan tidigare, men ser fram emot att byta den till Veronicas andra bok om pelargoner - Passion för pelargon : en samlares möten. Väl hemma planterade jag ett 20-tal pelargonsticklingar, som jag rotat i torvbriketter och flyttade ut en mängd plantor på balkongen. Min iver höll på att bli kostsam då nattens temperatur föll ett par grader under nollstrecket, men som tur var verkar allt ha klarat sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar