Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 mars 2012

Matlådor och mjölkkartonger till odling

Nu håller jag som bäst på med omplantering av mina frösådda tomatplantor, som nästan är hundra stycken. I år blir det både fler plantor och tomatsorter. Rosa Flamingo, gul och röd pärontomat, minitomater, som odlas i kruka med ett tuvliknande växtsätt, för att nämna några. Med så många plantor kan det bli ganska dyrt att köpa krukor, när det är dags för omplantering. Därför har jag valt att återanvända tomma mjölkkartonger. Jag har fått många paket från grannar och bekanta och sedan har jag diskat ur dem väl, klippt bort ovandelen och gjort hål i botten, så att överflödigt vatten kan rinna ut. Nu får de små plantorna växa till sig under någon månads tid och då toppar jag dem emellanåt och använder flytande gödning när jag vattnar. Vid nästa omplantering är det dags att sätta dem i stora 10-litersspannar och sedan hoppas på en varm och solig sommar med färre påhälsningar av löss och vita flygare, än jag hade ifjol.

Det finns många olika sätt att återanvända förpackningar och annat på, när man odlar. Jag äter sushi ganska ofta och tanken slog mig att plastlådan, som man får maten i när man hämtar den, blir utmärkta små drivhus. Så direkt i bottenlådan och sätt på det genomskinliga locket, som du först gjort lufthål i. Den lilla burken för soya använder jag till att sätta torvbriketter med pelargonsticklingar i och pinnarna, som man äter med, kan diskas av och användas som plantstöd. Det finns många andra lådor och burkar, som passar bra för detta ändamål. Äggfack, plastlådor, som man köper coctailtomater i .m.m. och egna små odlingskrukor kan du göra av tidningspapper, som sedan kan sättas rakt ner i jorden vid omplantering. Värna om naturen, återanvänd och spara lite pengar, så kan du köpa fler plantor istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar