Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 feb. 2012

Äkta kärlek






















En katt/hund tycker om dig för den du är, oavsett om du är trött, ledsen, arg eller har en dålig dag och vill slippa se dig i spegeln. En del människor påstår att katter inte har något behov av sin husse och matte, mer än att de utfodrar dem och ser till att lådan är ren. Det är enligt min åsikt helt fel. För visst väntar mina älskade katter på mig när jag varit borta länge och då inte för att de saknar mat. De kommer springande med svansen i vädret och stryker sig kring mina ben och vill bli klappade och kelade med. Ängla talar tydligt om för mig på kvällarna om  hon tycker att jag ska gå och lägga mig. Hon är en trogen nattkamrat i sängen och vill gärna ligga nära, spinnande och kloande på mitt bröst. Det tydligaste beviset jag fått på Tindras kärlek till mig, var när hon kom hem efter att ha varit borta i närmare sju veckor. Trots att hon var väldigt svag och knappt kunde hoppa, tog hon sig direkt upp i mitt knä när vi återförenades. Vilken otrolig lycka! Hur skulle hundar och katter få utlopp för sina känslor i ett hem utan andra djur eller människor? Jag tror katter, ja djur över huvudtaget, känner av dofter och annat, som vi människor inte kan förnimma. Senast jag hade maginfluensa och kräktes kom plötsligt båda mina katter och satte sig på golvet, på var sin sida om mig, trots att det var mitt i natten. Där satt de kvar ända tills jag kunde ta mig tillbaka till sängen. En annan gång snubblade jag över dammsugaren, slog mig ordentligt och blev sittande på golvet. Direkt var Ängla framme hos mig, kröp upp i mitt knä, jamade och försökte komma upp och slicka mig i ansiktet. Jag tror inte att det var tillfälligheter. Tänk om vi människor haft ett sjätte sinne, som våra fyrbenta vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar