Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 jan. 2012

Vårkänslor i snöyran















I lördags hade jag bestämt mig för att uträtta några ärenden. Bland annat skulle jag besöka Byring & Bråte, Amnestys loppmarknad och Blomsterlandet. Jag hade fått veta att årets första penséer skulle levereras till Blomsterlandets butik i Halmstad denna helg och det ville jag inte missa. När jag gav mig iväg vid middagstid, föll snöblandat regn, vägarna var bara och det var ytterst lite snö på marken. Jag gjorde inga fynd på loppisen och när jag tomhänt kom ut från Byring & Bråte, mötte mig ett ymnigt snöfall. Stora vita flingor hade täckt min bil, så det var bara att ta fram sopborsten. Jag tyckte nästan att snön skrattade mig rakt i ansiktet. Eftersom jag är en odlingstok, av stora mått, har jag redan börjat längta efter våren, trots att det bara är slutet av januari månad. Jag såg verkligen fram emot att få plantera de första penséerna på min inglasade balkong. Nu dämpades min optimism väsentligt, men jag är oxe och envis av naturen, så snön satte inte stopp för mina fortsatta planer för dagen - inköp på Blomsterlandet.













Väl inne på Blomsterlandet möttes jag av den ena vagnen efter den andra med vårtecken. Penséer i olika storlekar och färger och mängder av vårlökar i kruka. Det svåra var att bestämma vilken färg på penséer jag skulle välja. Det blev till slut sex plantor med stora gullila blommor och en kruka med mörklila minipenséer. Trots att jag redan har köpt en kruka med vita pärlhyacinter, som står hemma på köksbordet och dessutom har planterat en hel del vårlökar på balkongen, så kunde jag inte låta bli att plocka ner en kruka med Kungsängsliljor i min korg. När jag fick se stället med de engelska pelargonerna, föll jag för frestelsen och plocka till mig ett exemplar med ljuvligt söta ljusrosa blommor. Om jag haft en större lägenhet hade jag säkert kört ut med en fullastad vagn från butiken.

För den odlingsintresserade finns redan mängder av fröer till försäljning. Börja planera redan nu inför årets sådd. En del sorter går bra att så redan nu om du har extra belysning. Har du, som jag, liten plats att odla på kan det vara idé att gå ihop med någon bekant att dela på fröpåsarna med. Är det många sorter man vill ha blir det annars lätt en dyr affär. Jag ska snart plocka fram mina torkade tomatkärnor, som jag tog tillvara i slutet av sommaren. Häromdagen sparade jag även kärnor från en röd paprika, som jag ska så efter att de torkat.
De engelska pelargonerna, som finns i handeln redan nu, är oftast hårt drivna och svåra att hålla vid liv någon längre tid. Oftast gulnar bladen och blomknopparna slår inte ut utan torkar ihop. Jag hittade bra tips hos Wexthuset.com, om hur man bäst sköter sina engelska pelargoner, för att få glädje av dem hela året. Läs här så får du veta hur du lyckas bäst.

Efter en halkig tur kom jag till slut hem med en engelsk pelargon, en kruka med Kungsängsliljor, sex penséer och en kruka med minipenséer. I all min iver glömde jag bort att köpa planteringsjord, så den får jag ordna i veckan. Då har förhoppningsvis snön smält bort och termometern visar åter på plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar