Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 jan. 2012

Enkelt matbröd och goda bullar














Varje gång vi har körövning med Söndrums kyrkokör har vi paus, då två av körens medlemmar bjuder på fika. Ikväll var det min tur och jag valde att baka bröd. Jag provade ett nytt recept på bröd, som bakas med bikarbonat och gräddas i formar. I receptet ingår russin, men det gillar inte jag, så jag tog pumpa- och solroskärnor istället. Det blev lite smuligt, men med väldigt god smak. Jag bakade även bullar efter ett recept ur boken "Stora boken om bakning", men bytte ut en del av vetemjölet till andra mjölsorter. Hälften av bullarna penslade jag med ägg och de andra penslade jag med vatten och strödde grahamsmjöl över. Det ser extra trevligt ut när man dukar fram bullarna och de har lite olika utseende. Prova även att pensla med filmjölk och strö över solroskärnor eller pensla med ägg och strö över valmofrön. Det går även att klippa ett kryss i bullarna och få lite annorlunda form på dem. Klipp då två jack i varje bulle innan de ska jäsa och pensla dem sedan innan de ska gräddas. Variera efter tycke och smak.

Hastlimpa med frön och russin
2 bröd, 10 min + 80 min i ugn

12 dl filmjölk
3 dl linfrö (eller krossade linfrö)
2½ dl russin (eller pumpa- och solroskärnor)
3/4 dl vetekli
1½ dl mörk sirap (eller ljus)
4 tsk salt
2 msk bikarbonat
600 g vetemjöl

Till formen
smör
vetekli att bröa formarna med

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa två avlånga brödformar med lite smör och vetekli.
2. Blanda samman alla ingredienser till en lös smet.
3. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i c:a 80 minuter.
4. Låt bröden svalna i formarna med bakduk över.

Tänk på att bröd med bikarbonat torkar fortare.

Källarfranska
25-30 st

75 g smör
5 dl mjölk eller filmjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 tsk socker
c.a 13 dl vetemjöl eller 7 dl vetemjöl, 3 dl fint rågmjöl och 3 dl grahamsmjöl

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt degvätskan. Värm till 37°C. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på lite av degvätskan och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt därefter resten av degvätskan. Häll sedan i salt, socker och mjölet. Spara lite mjöl till utbakning.
2. Arbeta degen tills den är seg, blank och smidig. Den är färdig när den släpper bunkens kanter. Täck degen med en handduk och låt jäsa i rumstemperatur på dragfri plats 30-60 min eller till dubbel storlek.
3. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord. Knåda degen och dela upp den i 25-30 lika stora bitar. För att lättast få lika stora bullar delar du degen i mitten och sedan i mitten igen osv. Rulla ut bullarna och placera på två bakplåtsklädda plåtar. Låt jäsa till dubbel storlek. Tryck lätt med fingret på bullen och då fördjupningen sakta går tillbaka är bullen färdigjäst
4. Pensla och strö eventuellt över frö eller mjöl. Förslag se ovan. Grädda i 6-8 min i 250-275°. Vänd plåten efter halva tiden om ugnen bakar ojämnt.

Hoppas dina bullar blir lyckade!
Ta med en påse bullar, besök en vän och bjud på fika. En lyckad överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar