Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 dec. 2011

Lucköppning 3/12




































Jag är inte den som är överförtjust i maten, som serveras på julbordet, men visst smakar jag på lite av varje. Om jag hade fått välja på julmat och hemstekta köttbullar med gräddsås och kokt potatis, så hade valet varit enkelt. Eftersom svensk husmanskost är det jag helst äter, så hade valet självklart fallit på köttbullar eller varför inte hemgjorda fiskpinnar med skirat smör. I dagens lucka hittar du recept på stekt kyckling, som för mig också är husmanskost, men med julinpirerad kryddning. Receptet är, som mamma brukade säga, lite på en höft. Någon berättade för mig att man kunde steka kyckling och smaksätta med apelsin, julmust och krossade kryddpepparkorn, men några exakta proportioner fanns inte. För mig lät det lite smågalet att laga mat med julmust, men varför inte testa. Resultatet blev en rätt med lite annorlunda smak, men väldigt god.

Recept
1 färsk kyckling c:a 1 kg
2 apelsiner
2 msk kinesisk soja
2 msk honung
1 tärning kycklingbuljong
1 msk smält smör
1 tsk malen kryddpeppar
2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 flaska julmust (33 cl)
1 dl vispgrädde eller mer/mindre beroende på din diet
mjöl till redning

1. Lägg kycklingen i en ungsfast form och salta den med hälften av saltet inuti och resten utanpå. Gnid in kycklingen med vitpeppar och kryddnejlika.
2. Skala en apelsin, skär i klyftor och lägg inuti kycklingen.
3. Pressa en apelsin och blanda saften med, smör, soja, honung och 1 dl must. Häll det över kycklingen, fördela buljongtärningen runt om.
4. Stek kycklingen i ugnen på 225 grader i c:a 1 timma eller tills att köttet lossar lätt från benen.
Vänd kycklingen då och då och ös med skyn, så den får fin stekyta runt om.
5. När kycklingen är färdigstekt häll av stekskyn i en gryta. Tillsätt grädde, resterande julmust och låt koka ihop en stund innan du reder av såsen.

Servera med kokt potatis, morötter, brysselkål, äppelmos och pressgurka.

OBS! Var noga med hygienen när du tillagar kyckling.

1 kommentar: