Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 dec. 2011

Lucköppning 22/12




































På vintern finns det inte mycket att glädjas över på balkongen eller i trädgården, men det finns en blomma som lyser upp, nämligen julrosen. Den är så vacker där den sticker upp ur snön. Plantan, som jag hade förra vintern på balkongen, fick flytta hem till pappas trädgård i början av sommaren. Häromdagen köpte jag en ny, som jag planterade i en urna och dekorerade med mossa, lite konstsnö och några små julfigurer. En liten lykta lyser upp i decembermörkret på min balkong.

GOD JUL - Bokstäverna har jag skurit ut ur frigolit, klätt med silkepapper och målat med hobbyfärg. Klär man in bokstäverna med silkepapper suger de inte så mycket färg när man målar dem och de blir snyggare, men det är ganska pilligt. Frigolitskivor finns att köpa på byggfirmor. En skiva som är 120x60 cm kostar 25 kr på Byggmax. För att skära ut bokstäverna använder du lättast en varmtrådssåg. Finns att köpa hos t.ex. Slöjddetaljer, för ett par hundralappar. Jag hade turen att en bekant byggde en "såg" till mig. Varmtrådssågen smälter frigoliten och tråden skär lätt igenom och det blir skarpa fina kanter. Det går att använda kniv eller en fin vanlig såg, men det blir oftast en hel del smulor från frigoliten och inte lika fina kanter. Se till att ha bra ventilation när du använder varmtrådssågen, då det bildas giftiga ångor när frigoliten smälter. Färdiga bokstäver (GOD JUL) i kartong finns att köpa hos Panduro Hobby för 50 kr/st.

Det har blivit lite av en tradition för mig att bidra med knäckebröd till jubordet. Även detta recept har gått i arv från mamma. Jag brukar strö flingsalt över innan jag kavlar degen på plåten, med kruskavel. Det ger en god smak och sälta. Minska då något på saltet i degen.

Recept
Knäckebröd 35 kakor

50 g jäst
7 dl vatten 37°
5 dl fröblandning
1½ msk salt
2 msk hel kummin (Den brukar jag utesluta)
2 dl rågsikt
10 dl vetemjöl special + 3 dl till utbakning

Gör såhär:
1. Lös jästen i vatten, tillsätt fröblandning, salt och kummin. Kör maskinen tills det blandat sig.
2. Tillsätt rågsikten och därefter vetemjölet 1 dl i taget tills degen känns fast men ännu något kladdig. Jäs den i bunken c:a 30 min.
3. Häll upp degen på bänken och gör c:a 35 äggstora bullar. Lägg en duk över dem och börja kavla ut dem i samma ordning som de gjordes. Kavla på mjölad bänk 2–3 mm tunna kakor med ca 20 cm diameter. Lägg kakorna på plåt och strö ev. över lite flingsalt och kavla till sist med kruskavel.
4. Ha ugnen på högsta temperatur 250-275°. Plåtarna behöver inte smörjas men ska vara heta. Grädda mitt i ugnen tills brödet fått färg och släpper från plåten ca 8–10 min. (Gräddar ugnen ojämnt kan du behöva vända plåten en gång.) I varmluftsugn kan tre heta plåtar gräddas samtidigt.
5. Låt knäckebrödet svalna på galler och borsta av överskottsmjöl.

1 kommentar: