Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 dec. 2011

Lucköppning 19/12




































Jag är dålig på att följa recept när jag lagar mat och bakar. Har jag inte alla ingredienser hemma hoppar jag över eller byter ut kryddor m.m. Det är på så vis jag lär/lärt mig kocka. Allt blir inte helt lyckat, men provar man sig aldrig fram så utvecklas man inte heller. När jag bakar bröd följer jag oftast bara ungefärlig mängd mjöl, sedan blandar jag ljust och grovt mjöl med t.ex. linfrö, krossad råg, solroskärnor m.m., tills att jag får en lagom fast deg. En extra klick smör skadar inte om det är grövre bullar. På tal om bullar så är det så gott som alltid det jag gör. Lite extra jobb med att rulla ut dem är det, men de är bra att ha i frysen och plocka upp efterhand.
Här kommer ett recept på saffransmatbröd, ett alternativ till den som inte gillar julens vörtbröd. Bullarna smakar extra bra med en skiva av den nygriljerade skinkan och söt senap. Jag dubblade receptet, blandade i lite olika sorters fröer och gjorde bullar istället för fyrkantiga brödbitar. Låt degen vara ganska lös och använd hellre rikligt med mjöl vid utbakningen. Då får du saftigare och godare bröd.

Saffransmatbröd c:a 15 portionsbröd
2½ dl mjölk
25 g jäst
1 ägg
5 dl vetemjöl special + mjöl till utbakning
3½ dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 kuvert á ½ g saffran
1 tsk strösocker
75 g rumsvarmt smör

Gör såhär:
1. Mät upp mjölk, jäst och ägg i en degbunke och rör ihop till jästen lösts upp.
2. Mät upp och blanda mjölsorterna med saltet.
3. Stöt saffranet med sockret och rör ut i degspadet.
4. Rör ner mjölblandningen och det mjuka smöret i degspadet och blanda ihop till en ganska kladdig deg. Arbeta degen ordentligt, 5 minuter eller mer, i en hushållsassistent eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa 40 minuter, gärna längre.
5. Mjöla bakbordet ordentligt och tippa ut den kletiga degen. Mjöla ovanpå degen och kavla ut den till en nästan 2 cm tjock rektangel.
6. Dela degen i fyrkantiga bitar med en degskrapa eller kniv. Lägg bröden glest på bakpappersklädda plåtar, täck över med en handduk och låt jäsa 40 minuter.
7. Grädda bröden i mitten av ugnen i 200° i drygt 15 minuter.

1 kommentar:

  1. Känner man safransmaken i brödet sedan eller blir det bara färgsatt? Har litet safran hemma. Kan kanske prova nu till jul.

    SvaraRadera