Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 dec. 2011

Lucköppning 10/12




































Häromdagen fick jag ett jättegulligt ljus av min vän Britt. Ljuset, som var dekorerat med en katt med tomteluva, hade hon gjort själv. Det är nästan så jag inte vill bränna ner det, men ljus är ju till för att brinna och sprida värme, så det ska väl tändas och användas.
Såhär gör du för att dekorera ett ljus, enligt Britts beskrivning:

Klipp ut ett motiv från en servett. Dela på servettens olika lager och använd bara det yttersta lagret med bilden. Placera motivet där du vill ha det på ljuset. Tejpa fast bilden eller håll den på plats med ett gummiband. (min anmärkning). Värm en tesked över en brinnande ljuslåga. Se till att skedens undersida inte blir sotig. Pressa försiktigt den varma skedens undersida mot servetten och ljuset. Stearinet ska smälta så det går igenom servetten och man ser stearinet på motivets framsida. När hela motivet är fyllt med stearin är ljusdekoren klar. Vill du ge bort ett ljus t.ex. i julklapp, slå in det i cellonfan och knyt ihop med en vacker rosett. Det går även att dekorera vanliga värmeljus med färg. Måla på ljusets yta, på ovansidan, med t.ex. Panduro hobbylack. Färgen och motivet brinner inte upp utan sjunker ner i stearinet under tiden som ljuset brinner.
Tänd många ljus i jul, men var försiktig och håll dem under uppsikt och borta från barn, djur och brännbara föremål. Glöm inte släcka dem när du går ut från rummet eller går hemifrån.

Lyssna här
Tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu
men det blir ljusare igen
Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på
tänd ett ljus för jordens barn

dom dom dom.......

Jag såg en stjärna falla
det var inatt när alla sov
jag tror jag önskade
att du var nära
för en minut sen brann den
för en sekund sen försvann den
det var det bara jag som såg
på radion sjöng dom om fred på jorden
jag ville tro dom slitna orden

dom dom dom.....

Tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna
det är mörkt nu
men det blir ljusare igen
Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på
tänd ett ljus för jordens barn

dom dom dom....

Jag fick ett kort från Windhem
jag visste inte var det låg
jag såg på kartan
du är på andra sidan jorden
men det är samma himmel
det är samma hav och stjärnan som jag såg
föll för alltid som vi drömmer
föll för att vi aldrig glömmer

dom dom dom...

tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu
men det blir ljusare igen
Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på
tänd ett ljus för jordens barn

dom dom dom...

God jul och gott nytt år
lova var rädd om dig själv
en hälsning du får
tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu
men det blir ljusare igen
tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på
tänd ett ljus för jordens barn
åååh tänd ett ljus för jordens barn
tänd ett ljus för jordens barn

Triad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar