Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 okt. 2011

Mormors äppelkaka - en släkttradition

Det finns en hel del recept både på mat och kakor, som gått i arv i vår släkt. En del rätter har mer eller mindre blivit en tradition att baka och laga till varje år. Sommarkringlorna bakade mamma alltid när jag växte upp. De hade vi med oss till stranden och en termos med mammas hemkokta rabarber- eller jordgubbssaft, som var iskall av massor med isbitar och inbland även med några citronskivor. Som liten firade vi alltid julafton i Skärkered hos mammas mostrar och morbror. Det var stort släktkalas med gamla gubbar och tanter, som alltid skulle påtala hur stora vi barn blivit från året innan. Kalle ankas jul fick vi se på den svartvita tvn i salen. Förutom godiset, som vi barn fick ta med av hem i en servett och nätmelonen, som man sockrade med den konstiga skeden med hål i, var den hemgjorda, så kallade bräckekorven, julbordets höjdpunkt. Den korven gjorde sedan mamma och jag fick hjälpa till med att fjöla färs i fjälsterna och knyta band med namnskyltar kring korvändarna. Sedan lämnade vi den för rökning och på julafton var det dags att skiva och steka den. Den korven har jag sedan gjort flera år, med hjälp av olika släktingar. I trädgården hemma hos min pappa, samma trädgård som jag växte upp i, har det funnits två äppelträd så länge jag kan minnas. Sockerkaka med äppelklyftor doppade i kanel och socker, äppelkaka med hemkokt vaniljsås, äppelkräm och mycket annat gott har jag varit van vid att bli serverad, under alla år. När mamma dog, på tok för tidigt, tog pappa helt över bevarandet av trädgårdens frukter och bär. Äppelmoset till Mormors äppelkaka har han kokat och bidragit med, men receptet är från min mormor Rut, som inte längre finns i livet. En uppmaning till alla är att bevara recept som släktklenoder. Det finns många recept, som jag skulle velat bevara, men som försvunnit med de nära och kära som gått bort. Hur lagar man mammas goda päronefterrätt, som hon kallade "Lite på en höft", hennes grovbröd i lergryta eller mormors goda snurror med smör och vaniljsmak? Har du inte intresset att baka och laga mat nu, så kanske du får lust senare i livet. Be om recepten på dina favoriter nu, imorgon kan det vara för sent. Allt kan du inte hitta på internet.

Här kommer receptet på Mormors äppelkaka, som ska serveras avsvalnad. Jag tycker själv att den är godast när den är kylskåpskall. Hur många personer den räcker till är svårt att beräka. Det beror helt på vem man bjuder och hur mycket av kakan de äter upp.

150 g rumsvarmt smör
70 g florsocker
2 st äggulor
200 g vetemjöl + mjöl till utbakning
3 tsk bakpulver
2½-3 dl äppelmos

Blanda ihop ingredienserna till degen och ställ svalt. Använd halva degen att täcka botten på en form med löstagbar botten och 4 cm upp på kanterna. Bred ut äppelmoset i formen. Kavla ut återstående deg. Skär 12 deglängder, 7-8 mm breda, till rutnätet och lägg över äppelmoset. Täck slutligen kanten runt kakan med en lika bred deglängd. Grädda kakan i mitten av ugnen i 225 grader, 35-40 minuter.

Lycka till och sprid gärna receptet till vänner och bekanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar