Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 okt. 2011

Höstens sista pelargonträff



För ett par veckor sedan hade vi årets sista träff med Pelargonsällskapet Halland. Under året har vi hälsat på hemma hos olika medlemmar och nu hade turen kommit till Christina och Wenche i Varberg. Denna gången hade alla tagit med sig tre olika favoriter, från sin pelargonodling. Var och en fick berätta om sina pelargoner och varför man valt ut just de tre sorterna som favoriter. Sedan fich vi lägga varsin röst på den pelargon, som vi tyckte var finast. Mårtens pelargon Green Eyes fick flest röster och han fick välja något från prisbordet. Alla fick ett pris, så ingen gick lottlös hem.
Medan vi studerade Christinas odling plockade hon fram fika. Pizzabullarna och citroncheesecaken var jättegoda. Jag lägger ut recepten här, om någon är sugen på att baka. I sedvanlig ordning bytte och sålde vi sticklingar och Christina delade frikostigt med sig av sticklingar, från plantor som behövde toppas. Eftersom det sedan tidigare är fullt med pelargoner på min balkong, påtalade jag när vi åkte hemifrån, att jag inte skulle komma hem med några nya pelargonsticklingar.Det fick jag senare äta upp, eftersom jag inte kunde motstå sticklingar från vackra "pellisar", som saknas i min samling. Mina tio sticklingar står nu, vid mitt skrivbord på jobbet, för att rota sig. När alla satt namn på sina nya sticklingar och packat ihop sina plantor åkte vi vidare hem till Wenche.

Bilden till vänster: Pelargonernas kung Px. ardens.
Tyvärr blommade den inte när vi kom på besök,
men jag hade turen att få se den i blom när jag hälsade på
Christina i somras. Jag blev helt betagen och
Px. ardens sticker verkligen ut bland alla andra pelargoner.
Bilden till höger: Voodoo, som jag hade turen att få bryta
ett litet skott av.

Bilden till vänster: Crocodil, som jag också fick ett skott av.
Det var inte blommorna jag fastnade för, utan de otroligt
läckra och ovanliga bladen.
Bilden till höger: Christina bjöd på mycket gott fika. Mårten,
Karin, Christina, Gunnel, Anita, Bitten och Maggan.
Lite i skymundan sitter Anna, Lena och Wenche.

Bilden till vänster och höger: Christinas inglasade uteplats
rymde många. stora och fina pelargoner och var smakfullt inrett
med både gammalt och nytt.

Bilden till vänster: Karin berättar om en av sina favoriter.
Bilden till höger: Favoritpelargonerna uppställda
för omröstning.

Bilden till vänster: Mårtens favorit, Green Eyes, fick flest
röster och tog hem första pris.
Bilden till höger: Christina odlar inte bara pelargoner.
Hon har en hel  del andra plantor utanför verandan också.

En uteplats full av blommande pelargoner
är en utsökt plats för vila och avkoppling.
















Väl hemma hos Wenche blev det trängsel i hennes välfyllda växthus. Alla ville se hennes olika pelargoner och de är många, speciellt de vilda. Många var fortfarande i sticklingstadiet, så det ska bli spännande att återkomma till nästa år och se dem i blom. Wenche har fler intressen än bara pelargoner. Hon kallmålar olika figurer också. En och annan ängel, som hon målat, tog plats mellan alla krukorna.

Bilden till vänster: Alla ville in och titta i Wenches
fina växthus, där pelargonerna var uppradade på parad.
Bilden till höger: En av Wenches änglar, som hon målat själv.

Bilden till vänster: Krukor i långa banor och här och
där Wenches egenmålade änglar.
Bilden  till höger: Wenche verkar trivas som fisken
i vattnet i sitt växthus.
Bilden till vänster och höger: Wenche delar gärna med
sig av sina pelargoner och jag hade turen att få med mig
ett par skott och frön hem. Jag hoppas att jag har några skott,
som hon vill ha till våren. Byta sticklingar är mycket
roligare än att sälja.

Bilden till vänster: P. Schotti
Bilden till höger: Toscana Magnus (om jag minns rätt)
och Wotten´s Unique.
Det blev en lång dag och när jag väl kom hem var det dags att sätta alla nya sticklingar i jorden och namna dem noga. Nu är det bara en träff kvar för i år och då ska vi planera för aktiviteter 2012. Jag måste medge att mitt första år som medlem i Svenska Pellargonsällskapet varit mycket givande. Min pelargonsamling har utökats, jag har lärt mig mycket om denna blomma och jag har fått många nya vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar