Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 okt. 2011

Gårdens katter och glädjeämnen

Några av gårdens alla utekatter.
Innekatterna ser jag ibland sitta och spana ut genom fönsterna.
Ängla och Tindra är inte de enda katterna på vår gård. Ibland är det svårt att veta vem som är vem och vilken katt som bor i vilken lägenhet. Jag känner bara några av dem till namnet, men de flesta verkar känna igen mig. Har man något gott i fickan och vill kelas en stund så kommer katterna gärna fram när jag promenerar bland husen och visslar. Katterna däremot kommer inte alltid lika bra överens. Ibland kan jag höra några väldiga skrik när rättvisa ska skipas. Det är oftast samma visa jag visslar på varenda gång "Jag är fattig bonddräng". Varför det blivit just den sången kan man ju undra. Jag hade den i min mobil när Ängla var liten källing. Nästan varje gång jag lyssnade på den och låg i sängen så kom Ängla upp till mig. När jag hämtar in katterna på kvällen visslar jag alltid "Fattig boddräng" och när jag ligger i sängen om kvällen så kommer Ängla och ger mig min kvällstvätt, när hon hör mitt visslande. Sedan lägger hon nosen mot min kind och spinner. När man bara hör hennes andning så vet jag att hon somnat. Då är lyckan total i mitt  bröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar