Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 juli 2011

Årets första tomatskörd

Vinbärstomaterna är fotograferade
liggande på en tändsticksask.
Idag skördade jag mina första små tomater på balkongen. De var inte stora men väldigt goda. Solvarma söta vinbärstomater där man förnimmer en smak av vinbär. Vinbärstomaten är en bland mina sex olika sorter, som jag odlar i år. Eftersom jag inte hade sett frön till vinbärstomater i handeln förut, tog jag tillvara kärnor från tomater, som jag köpte på marknad förra året. Det fungerar utmärkt. Nästan varenda kärna som jag sådde grodde också. Jag har redan samlat kärnor till nästa år. Då ska jag bland annat odla röd och gul pärontomat, Rosa Flamingo och Golden Oskar. Självklart ska jag ta tillvara kärnor från de plantor jag odlar i år. Det ska bli spännande att smaka av hallon- och chokladtomaterna. Jag hoppas jag får många av alla sorterna, så jag kan bjuda vänner och bekanta. Tyvärr blir det inga paprika- och chilifrukter i år heller. Trots att jag planterade tagetes i varenda kruka och bekämpade lusinvationen med geléspray, slutade det med att jag slängde plantorna idag. Jag har insett att jag inte kan olda dessa grönsaker på balkongen, antagligen på grund av att det blir på tok för varmt där. Kanske ska jag prova på något nytt kommande år, men pelargonerna går trots allt före nya projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar