Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 juni 2011

Sommaräng

Ibland undrar jag om det är minnet som spelar mig ett spratt, men visst var det mycket fler sommarblommor när jag var liten. Jag kunde gå på ängen och plocka rödklöver, blåklockor, prästkragar, rölleka och alla möjliga sorters gräs och binda krans av till midsommar. Idag blir jag nästan förvånad när jag ser en vilt växande prästkrage. Jag bestämde mig häromdagen för att hjälpa naturen lite på traven så jag ska få en känsla av sommaräng utanför huset. Idag har jag varit ute och sått en påse frö "Sommaräng" lite här och var på grönområdet där det var mindre gräs och öppen jord. Nu hoppas jag på ordentligt med regn så fröna gror och kanske, kanske får jag lite sommaräng om några månader.

Blåklockan nickar och hälsar blygt
när jag går förbi på ängen.
Maskrosen sträcker stolt på sig
för att lysa upp min dag.
Rödklövern gömmer sig bland gräset
och önskar mig lycka i livet.
Vallmon, Tisteln och Prästkragen
alla tillsammans på min sommaräng.
En enda stor familj
där var och en är unik.

M. Sandqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar