Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 maj 2011

Wapnö Trädgård & Bostadsmässa

  
För första gången var jag inte bara besökare på Wapnö Trädgård & Bostadsmässa. I år fick jag även  möjlighet att stå i Pelargonsällskapets monter tillsammans med Anita och Anna. Vi hade en väldigt trevlig dag och informerade om föreningen och raggade nya medlemmar. Självklart hade vi med oss en hel del sticklingar för att visa hur många olika sorters pelargoner det finns, utöver de vanliga du hittar utanför mataffären. Jag lyckades sälja några sticlingar och byta några med Anna och Anita. Ännu några nyheter att lägga till min samling. Jag passade självklart på att ta paus från vår monter och botanisera bland alla andra utställares montrar. Som vanligt hittade jag lite intressanta saker, som jag ville ha med mig hem. Eftersom jag inte tog med så mycket pengar gällde det att sälja sticklingar så jag hade råd att handla. En stråhatt, som passade mitt stora huvud, lyckades jag hitta. Den kommer väl till pass i sommarsolen när jag sitter på balkongen och läser trädgårdstidningar. I flera år har jag letat efter en ring gjord av en gammal silversked, men eftersom jag har så smala fingrar har jag alltid kommit hem utan ring. Idag hade jag tur och damen som sålde ringarna gjorde i ordning ringen lagom till mitt ringfinger. Vackert! En smultron- och lavendelplanta, ursöta trädgårdshandskar, goda praliner från Suseå Choklad och lite ovanliga tomater fick jag med hem i kassen.














Hatten köpte jag i Växtias monster.
Trädgårdshandskarna är från GARDEN GIRL.







Mycket goda och annorlunda tomater köpte jag i Vikentomaters monter.
Några av dem ska jag spara kärnorna från till nästa års tomatodling.
Förra året tog jag kärnor från Vinbärstomater och sådde i våras
och så gott som varenda kärna grodde.
På bilden: bl.a. Gul och röd pärontomat.





Spännande stenformationer med fontän och ljus
i olika färger i Växtias monter.

Även denna cylinder med fiskar och fontän
fanns i Wäxtias monter. Ett vackert blickfång,
men att ha fiskar på denna lilla yta hoppas
jag inte är tillåtet. Fontänen kunde ändras till
att bli likt hoppande vattenstrålar ala Liseberg.

Den som önskade kunde ta en liten tur med häst och vagn.

Jag kunde inte låta bli att klappa och prata
en stund med den fina hästen Lisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar