Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 maj 2011

P. x ardens blir min helt gratis

När jag besökte en medlem i Pelargonsällskapet i helgen fick jag se en otroligt vacker pelargonhybrid med det inte alltför spännande namnet P. x ardens. Ganska klent växtsätt men med lysande cinnoberröda blommor, med djupt sammetsröd mitt och en mörk nästan svart fläck på varje enskilt kronblad. Den syntes verkligen i mängden. Vill ha! När jag sökte efter den på nätet upptäckte jag att den inte var speciellt billig att skicka efter. 150 kr för en stickling känns lite mycket om jag sedan inte ens lyckas få den att blomma. Hittade bilder på pelargonen hos några hobbysamlare och skickade iväg några mail om frågade om någon hade kvar Ardens i sin odling. Till min stora förvåning blev jag erbjuden en stickling helt gratis från en helt främmande människa. Klurar på hur jag ska kunna ge något som tack när jag bara har en mailadress och ett förnamn. Pelargonvänner verkar vara ett trevligt och givmilt släkte. Det märktes direkt när jag kom med i Pelargonsällskapet.

Länkt till bilder på P. x ardens. Helt klart vackrare live.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar