Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 maj 2011

Naturen - ett lyckorus

Många undrade varför jag inte valde att bo i en lägenhet mitt inne i stan, den dagen jag flyttade hemifrån för 19 år sedan. Skulle jag?... bo inne i stan bland asfalt och bilavgaser. Nänä, det kan ni glömma. Jag är och förblir en naturnära själ. Jag vet inte hur jag skulle stå ut om jag inte fick höra fågelsång varje dag, se träd och blommor blomstra, vissna och dö utanför husknuten och glädja mig igen året därpå, när de vaknar till liv igen. Hade jag orkat så hade jag bott i ett litet rött hus med vita knutar, såpat trägolv, öppen spis och en stor trädgård till hälften vildvuxen. Nu för tiden får man lov att ha höns mitt i ett villaområde, så galen som jag är hade jag säkert låtet fjäderfäna få en bostad i min trädgård. Nu får jag nöja mig med min balkong, odlingen där och katterna inomhus, men utanför huset finns fåglar i massor, fasan, hackspett m.fl. Jag får en speciell känsla i bröstet varje morgon jag kommer ut och ser ekorrarna hoppa runt i träden eller när jag får se en igelkott komma lufsande bland buskarna fram på kvällskvisten. Bara ett par hundra meter från mitt hus ligger Hallägraskogen och där håller rådjuren till ibland. Det har även funnits kor och hästar där, senast för ett par år sedan. När jag arbetade på Söndrums församlingsgård tog jag ibland grusvägen genom Hallägraskogen till arbetet. Då njöt jag verkligen när jag gick eller cyklade till jobbet. På våren är Hallägret ett av världens vackraste platser med sin ängsmark med mattor av vitsippor. Ibland krävs det inte så mycket för att jag ska känna ett lyckorus inombords. I dagens stressade samhälle tror jag att många går miste om de små sakerna som händer runtomkring oss i vardagen. Kraven på upplevelser ökar hela tiden. Stanna upp och stressa av och se livet lite mer ur ett barns ögon. De ser ofta de små sakerna som vi ofta missar. Tänkt på det!














Vandring
Jag vandrar sakta genom träddungen
där spelas fåglarnas musik
Mina lungor fylls av ljummen vårluft
och jag insuper doften
av allt växande omkring mig
Över den vajande ängen fladdrar fjärilen
på fjäderlätta vingar
Jag följer den med blicken
tills att den bara syns som en prick i fjärran
Vandrar vidare på stigen
som leder ner mot stranden
där havet ligger stilla och spegelblankt
Skådar ut över horisonten och evigheten.

M. Sandqvist















Har du missat katten på bilden,
då har du missat det lilla i det stora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar