Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 apr. 2011

Jordgubbar & Smultron

Jag testar gärna att odla  någon ny sorts blomma, krydda eller bär på balkongen. Förra året fick jag en planta hängjordgubbe, med vackra cerisefärgade blommor. Tidigare år har jag även odlat smultron. Tyvärr blev det inte så många smultron att äta, då Tindra la beslag på lådan jag odlade i. Hon tyckte helt klart att det var en skön och väldoftande sovplats. Bättre gick det med hängjordgubben. Den gav röda små gubbar under ett par månaders tid. Dessvärre fick jag löss på plantan och valde  att använda Cur Era bladlus från Nelson Garden, som är ett ekologiskt gelantinspray mot skadeinsekter på både växter inomhus, utomhus, grönsaker och bär. Eftersom jag har mina katter, som går ut och in på balkongen, vill jag inte använda giftiga bekämpningsmedel varken på balkongen eller inne i lägenheten och absolut inte i närheten av det vi ska äta. Det gamla beprövade såpvattnet är kanske lika bra och är helt klart billigare. Än lär det dröja ett par månader innan vi kan äta svenska jordgubbar, men igår köpte jag två askar importerade och med lite socker var de riktigt goda. Ett tips! Doppa jordgubbar i smält choklad och ät som de är, dekorera tårtan eller efterrätten. Chokladdoppade jordgubbar brukar vara mycket uppskattade av gästerna och är dessutom enkla att göra.

Bryt isär chokladbitar i en skål och smält i vattenbad eller micra på låg effekt. Se till att inget vatten kommer i chokladen. Smälter du chokladen i micron måste du röra om ganska ofta tills att den är helt smält. Blir chokladen för varm kan den klumpa sig, bli matt och förstörd. Doppa sedan en och en osnoppad jordgubbe till hälften i choklad. Låt chokladen droppa av i skålen innan du lägger jordgubben på smörpapper, så att chokladen får stelna. Jordgubbarna är godast rumstempererade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar