Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 mars 2011

Städning och premiärfika på balkongen

Termometern visade 1 plusgrad idag, när jag åkte iväg på loppisrunda, vid tiotiden på förmiddagen. När jag kom hem några timmar senare var det 25 grader varmt på balkongen. Tilläggas bör att balkongen är inglasad och ligger i söderläge. Jag blev svettig ganska snabbt när jag började plocka i ordning och städa där ute. Växter ska klippas ner och en del får en skvätt vatten. Krukor ska flyttas, kanske tömmas och diskas. Jag hade hoppats att chokladmyntan skulle klara sig en säsong till, men den gav upp. Jag får köpa en ny till sommaren för den doftar underbart. Plantan får mig att tänka på mariannekola. Bladen från chokladmyntan kan man torka och göra te på, men tyvärr blev det aldrig av att jag testade förra året. Klematisen, som jag fick från en tidningsprenumeration förra året, har däremot överlevt vintern och de första gröna bladen har börjat komma. För mig är det lycka! Efter en stund fick jag pausa och ta årets första fika på balkongen. Ängla gjorde mig sällskap när jag avnjöt en våffla med sylt och grädde och tittade på utsikten från fjärde våningen. Idag var vädret klart och jag kunde se kusten vid Båstad. En dag som idag då njuter jag i fulla drag än fast jag fysiskt är ganska slut när den är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar